Met zwaar machinewerk kwam Haegens naar Haps om de betonnen hand een mooi plekje te geven. (Foto: SK-Media).
Met zwaar machinewerk kwam Haegens naar Haps om de betonnen hand een mooi plekje te geven. (Foto: SK-Media).

Het duurde even, maar Laarakker mag in zijn handen klappen

Algemeen 2.827 keer gelezen

HAPS | Ruim 20 ton aan staal en beton. Deze flinke handvol aan harde materialen heeft vanaf woensdag 29 juni een nieuw thuis langs de N264 bij bedrijvenpark Laarakker te Haps. Het kunstwerk, ontworpen en gehouwen door de Hapse beeldend kunstenaar John Akkermans, is hier geplaatst in opdracht van het bedrijventerrein. De grote, witte, gespierde, betonnen hand is volgens de beeldhouwer dé uitdrukking van wat Laarakker uitstraalt.

“Een hand geeft, en een hand neemt,” vertelt John geïnspireerd. “De industrie neemt grondstoffen en arbeid, en geeft daarvoor producten en banen. Precies dat gebeurt er hier!” Maar John haalt nog veel meer symboliek uit de werkende hand. Het is alom bekend dat er al sinds de ijzertijd bedrijvigheid is rond Haps. “Toen kon men hier al goed met de handen werken!” grijnst John. “En vergeet niet het woord ‘handel’. Daar zit ‘hand’ al in. Kortom, toen het RBL (Regionaal Bedrijvenpark Laarakker) mij benaderde om een kunstwerk te maken voor het industriepark, wist al snel dat het een hand moest worden.”

Logistieke uitdaging
“Het is best wel een monumentaal beeld geworden,” vervolgt John grappend. Welgeteld 5,5 meter hoog, als de sokkel wordt meegeteld. En dat moest woensdag allemaal worden vervoerd van John’s werkplaats naar de N264. Een logistieke operatie om u tegen te zeggen. Haegens uit Elsendorp is met zwaar geschut komen voorrijden om het verre van handzame beeld te vervoeren. “En die transportafstand valt wel mee. Circa drie kilometer. Sterker nog, als ik straks vanuit mijn keukenraam naar buiten kijk, dan kan ik de hand zien staan!” Maar het waren de obstakels onderweg waardoor het peentjes zweten werd. Een laan met aan weerszijden eiken, laaghangende elektriciteitskabels, en natuurlijk het overige verkeer, het is allemaal niet handig voor dit soort speciaal transport. Niet voor niets dat er ruim een halve dag voor was ingepland. Voor John was deze ochtend dan ook “best wel spannend. Als ie niet omvalt of ergens blijft hangen.....”

Dat is gelukkig niet gebeurd. Hoewel het zeker zo nu en dan billenknijpen was, is het transport en de plaatsing zonder problemen verlopen. “Die mannen van Haegens weten ook wel wat ze doen natuurlijk. Het ging van een leien dakje. Rond 12:00 uur stond ie!” Nu is het enkel nog wat laatste puntjes op de ‘i’, zoals wat bestrating rondom en een bordje met daarop wat aanvullende informatie. 

Ludiek protestwerk
Het duurde even voordat het bestuur van het industriepark en de gemeente elkaar de hand konden schudden over de locatie van het kunstwerk. Bestuurlijk gebakkelei waar de John allergisch voor is. Niet voor niets dat hij uit protest, weliswaar vanwege een ander onderwerp, al eerder een klein kunstwerk op een rotonde elders in Haps had geplaatst. “Dat was echt een ludieke actie tegen de ambtelijke, stroperige bureaucratie,” zegt John lachend. “Coronikè gaat hopelijk ook binnenkort haar definitieve plek krijgen. De vergunningsaanvraag loopt nog.”

Wachten waard
Over de Laarakkerhand heeft de artistieke Hapsenaar gelukkig geen kwaad woord. John is uiterst tevreden over het plekje langs de N264, en het gehele eindresultaat. “Het duurde even, maar het was het wachten meer dan waard! Het is prachtig geworden!”

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant