
Joop Lemmen geniet als hij anderen kan laten genieten
Human Interest 221 keer gelezenGENNEP | Wie 25 jaar belangeloos klaar staat om anderen een mooie en ontspannende biljartavond te bezorgen verdient een waardig afscheid. Gennepenaar Joop Lemmen (80) had dát niet verwacht, maar was niet minder vereerd dat wethouder Janine van Hulsteijn en Mandy den Brok van Stichting Bijzonder in Beweging op Joop persoonlijk kwamen bedanken tijdens de laatste biljartavond in wijkcentrum VanOns in Gennep-zuid. Ik was verrast!
In het Gennepse wijkcentrum is het biljart op dinsdagavond sinds mensenheugenis gereserveerd voor de biljartende cliënten van de zorginstellingen Dichterbij en Bronlaak. Tegenwoordig biljarten wekelijks twaalf mensen van 35 tot 70 jaar met een verstandelijke beperking in VanOns. Op toerbeurt begeleiden vier vrijwilligers in koppels van twee de ontspannende avonden. Joop Lemmen is een van deze vrijwilligers. “Ik ben ooit gevraagd of ik interesse had. Omdat ik toen al zelf biljartte en het leuk vond om met deze mensen om te gaan, ben ik als vrijwilliger begonnen. Het is mooi om te zien hoeveel plezier deze mensen hebben. Ja, ik geniet zelf als ik deze groep zie genieten. En we zijn zelfs een keer Nederlands Kampioen geworden.”
De voormalig instrumentenmaker bij de firma Stork in Boxmeer was eerder ook vrijwilliger persoonlijk begeleider van een cliënt van Dichterbij. “Hij overleed helaas op jonge leeftijd”, zegt Joop, die de deur nog niet helemaal dicht trekt. “Ik ben tachtig jaar en vond het een goed moment om te stoppen nu de andere drie nog doorgaan. Ik stop, maar ben nog steeds stand by voor de avonden dat ze vastzitten. Of dat ervan komt weet ik niet, want dinsdag was er een mevrouw die interesse had om het biljarten te begeleiden. Een goede zaak dat er een vrouw bij komt hoor.”
Het biljarten hoeft Joop Lemmen voorlopig niet te gaan missen. “Nee hoor, ik biljart nog wekelijks bij Die Kneipe in Boxmeer.



















