
Bart Prinsen schiet zich tot koning van het Gilde Heilige Agatha
Algemeen 835 keer gelezenSINT AGATHA | Het was Bart Prinsen die met de 164ste kogel zich maandag 6 september naar grote hoogte schoot. Hiermee heeft het Gilde Heilige Agatha een nieuwe gildekoning. Het gilde van Sint Agatha had naast een nieuwe hoogheid nog meer reden tot feest: Egbert Wijnen is alweer 40 jaar lid van het Gilde, en Antoon Gerrits zelfs 50 jaar.
Door corona duurde het lang voor het Gilde Heilige Agatha de draad weer kon pakken, maar maandag was het dan zo ver. “En met groot enthousiasme” aldus het gilde zelf. Na de gebruikelijke eredienst in de kloosterkerk marcheerden de gildemannen en -vrouwen richting de Kuilen, waar de schietpaal al op hem stond te wachten. “Pastor Henk Janssen loste zoals gebruikelijk het eerste schot en dat was meteen raak. Vervolgens kwam iedereen aan bod, waaronder dit keer ook de gildezusters. Maar het duurde toch ruim anderhalf uur tot de vogel zich gewonnen gaf en naar beneden tuimelde.” Bart Prinsen loste dit winnende schot, tot ieders grote vreugde.
Blij en trots marcheerde de groep naar het Gildehuis Café de S-Bocht. Daar werd het feest voortgezet met de huldiging van twee jubilarissen. Antoon en Egbert kregen van de voorzitter Willem Cranen het zilveren geweertje opgespeld. “Het duurde nog even voordat alle emoties verwerkt waren, daar in het Gildehuis, dat per 1 oktober helaas (al of niet tijdelijk) zijn deuren sluit.”


















