Oud-papier is een belangrijke inkomstenbron voor verenigingen. Zo ook voor VV SIOL in Cuijk.
Oud-papier is een belangrijke inkomstenbron voor verenigingen. Zo ook voor VV SIOL in Cuijk. Foto: Eigen foto

Petitie verenigingen voor behoud inzameling oud-papier: ‘Contributie betaalbaar houden’

Algemeen 2.306 keer gelezen

LAND VAN CUIJK | De gemeente Land van Cuijk wil de inzameling van oud-papier in de toekomst laten verlopen via een huiscontainer in plaats van via verschillende verenigingen. Die komen nu in het verweer en zijn een petitie gestart om de inzameling te behouden. “Dit is van groot belang voor de gemeenschap en het voortbestaan van de verenigingen zelf.”

Door Martijn Schwillens

De inzameling van oud-papier in het Land van Cuijk gebeurt al decennia door verschillende sport-, buurt- en cultuurverenigingen die op deze manier hun begroting (mede) sluitend krijgen, met inkomsten oplopend tot 10.000 euro per jaar. Verenigingen zien deze inkomsten wegvallen door plannen van de gemeente om het oud-papier voortaan (maandelijks) via een huiscontainer op te halen. “We willen een hoge dienstverlening voor onze inwoners realiseren en het milieu zo min mogelijk belasten tegen zo laag mogelijke maatschappelijke kosten”, zegt wethouder David Solez (Team Lokaal). 

Opvallend
Oftewel: teveel mensen brengen wekelijks met de auto hun oud-papier naar een papiercontainer en daar wil het Land van Cuijk nu van af. “De huidige inzamelsystematiek is niet toekomstbestendig”, vindt Solez. Maar met het wegvallen van oud-papier valt voor verenigingen een belangrijke inkomstenbron weg en ontstaat er dus een gat in hun exploitatie. Diezelfde gemeente eist tegelijkertijd van verenigingen meer zelfredzaamheid. Sportverenigingen moeten zelfs privatiseren. Daarbij is de vraag gerechtvaardigd of een maandelijkse verzameling voldoende is als alternatief voor een wekelijkse inzameling. Verder combineren veel huishoudens het wegbrengen van oud-papier met boodschappen doen of het wegbrengen van de kinderen naar de sportclub. Dus geen extra kilometers, maar een autorit die sowieso gemaakt wordt.

Verenigingen kunnen door het inzamelen van oud-papier bij blijven dragen aan de leefbaarheid binnen de dorpen

Petitie
Tientallen verenigingen komen nu in het verweer en zijn een petitie gestart om de huidige regeling te handhaven. “De opbrengst van de oud papierinzameling stelt verenigingen in staat om jong en oud te verbinden en het welzijn van de inwoners van het Land van Cuijk middels onder andere sport en cultuur te versterken. Daarnaast kunnen de verenigingen op deze manier bij blijven dragen aan de leefbaarheid binnen de dorpen (...) en de contributies betaalbaar houden”, stellen de verenigingen. “Samen kunnen we onze verenigingen steunen en behouden!”
De petitie ‘Behoud Oud Papier inzameling door verenigingen LVC’ is te tekenen via petitie24.nl


Oud-papier is een belangrijke inkomstenbron voor verenigingen. Zo ook voor VV SIOL.

Volle papiercontainer in Overloon.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Laatste nieuws

De genomineerden en Young Talents
Genomineerden Ondernemersprijs en Jong Talent Award 2026 bekend; ‘Al 30 jaar diepgeworteld in de regio’ Algemeen 10 uur geleden
Op woensdag werd het nieuwe logo van OKC 't Startblok onthuld. Ook kreeg het schoolplein een nieuwe, door de leerlingen van groep 5 verzonnen, naam.
‘t Startblok in Cuijk wordt OKC ‘t Startblok en krijgt nieuw logo: ‘Meer dan alleen een basisschool’ foto’s 13 uur geleden
Foto vrijwilligers met ballonnen
100e voorzorgcirkel: mijlpaal voor burenhulp en verbondenheid Algemeen 15 uur geleden
Materialen kwetsbare ouderen
Hulpmiddelen voor kwetsbare ouderen dankzij steun van de Vrienden van het Maasziekenhuis Algemeen 16 uur geleden
Oranje kijken op groot scherm in Oeffelt
WK feest organiseren? Gemeente roept op de vergunningsaanvraag op tijd te regelen Algemeen 18 uur geleden
Met ‘LOUIS viert vakantie’ kunnen jonge makers zich uitleven met moderne kunsttechnieken.
Vier vakantie met LOUIS tijdens nieuw zomerprogramma Kunst en cultuur 19 uur geleden

Uit de krant