
Petitie verenigingen voor behoud inzameling oud-papier: ‘Contributie betaalbaar houden’
Algemeen 2.306 keer gelezenLAND VAN CUIJK | De gemeente Land van Cuijk wil de inzameling van oud-papier in de toekomst laten verlopen via een huiscontainer in plaats van via verschillende verenigingen. Die komen nu in het verweer en zijn een petitie gestart om de inzameling te behouden. “Dit is van groot belang voor de gemeenschap en het voortbestaan van de verenigingen zelf.”
Door Martijn Schwillens
De inzameling van oud-papier in het Land van Cuijk gebeurt al decennia door verschillende sport-, buurt- en cultuurverenigingen die op deze manier hun begroting (mede) sluitend krijgen, met inkomsten oplopend tot 10.000 euro per jaar. Verenigingen zien deze inkomsten wegvallen door plannen van de gemeente om het oud-papier voortaan (maandelijks) via een huiscontainer op te halen. “We willen een hoge dienstverlening voor onze inwoners realiseren en het milieu zo min mogelijk belasten tegen zo laag mogelijke maatschappelijke kosten”, zegt wethouder David Solez (Team Lokaal).
Opvallend
Oftewel: teveel mensen brengen wekelijks met de auto hun oud-papier naar een papiercontainer en daar wil het Land van Cuijk nu van af. “De huidige inzamelsystematiek is niet toekomstbestendig”, vindt Solez. Maar met het wegvallen van oud-papier valt voor verenigingen een belangrijke inkomstenbron weg en ontstaat er dus een gat in hun exploitatie. Diezelfde gemeente eist tegelijkertijd van verenigingen meer zelfredzaamheid. Sportverenigingen moeten zelfs privatiseren. Daarbij is de vraag gerechtvaardigd of een maandelijkse verzameling voldoende is als alternatief voor een wekelijkse inzameling. Verder combineren veel huishoudens het wegbrengen van oud-papier met boodschappen doen of het wegbrengen van de kinderen naar de sportclub. Dus geen extra kilometers, maar een autorit die sowieso gemaakt wordt.
Verenigingen kunnen door het inzamelen van oud-papier bij blijven dragen aan de leefbaarheid binnen de dorpen
Petitie
Tientallen verenigingen komen nu in het verweer en zijn een petitie gestart om de huidige regeling te handhaven. “De opbrengst van de oud papierinzameling stelt verenigingen in staat om jong en oud te verbinden en het welzijn van de inwoners van het Land van Cuijk middels onder andere sport en cultuur te versterken. Daarnaast kunnen de verenigingen op deze manier bij blijven dragen aan de leefbaarheid binnen de dorpen (...) en de contributies betaalbaar houden”, stellen de verenigingen. “Samen kunnen we onze verenigingen steunen en behouden!”
De petitie ‘Behoud Oud Papier inzameling door verenigingen LVC’ is te tekenen via petitie24.nl
![]()
Oud-papier is een belangrijke inkomstenbron voor verenigingen. Zo ook voor VV SIOL.
Volle papiercontainer in Overloon.


















