
Tien jaar Allesbijeen: ‘Ik loop hier altijd met een lach rond’
Algemeen 1.665 keer gelezenVIERLINGSBEEK | In hartje Vierlingsbeek, op het adres Kreupelstraat 14, wordt dit najaar een bijzondere mijlpaal gevierd. Al tien jaar lang biedt Allesbijeen een warme, betrokken daginvulling voor mensen die wat extra aandacht en ondersteuning kunnen gebruiken. Of het nu gaat om ouderen, mensen met (beginnende) dementie, jongeren met een beperking of anderen met een hulpvraag – bij Allesbijeen draait het om aandacht, betrokkenheid, plezier en maatwerk. En dat moet gevierd worden!
Door Ron Koenen
Op vrijdag 3 oktober tussen 15.00 en 18.00 uur opent Allesbijeen haar deuren voor iedereen die wil meegenieten van dit bijzondere jubileum. Er is een feestelijke receptie én een open huis, zodat iedereen – jong en oud – kennis kan maken met de sfeer en mensen van Allesbijeen.
Wat begon in 2015 als een kleine daginvulling in het voormalige peuterspeelzaalgebouw in gemeenschapshuis Joffershof, is inmiddels uitgegroeid tot een plek van ontmoeting en zorg op maat. Per dag ontvangen de begeleiders en vrijwilligers zo’n tien gasten uit Vierlingsbeek en de omliggende dorpen. Sommigen komen een dag per week, anderen drie keer. Maar allemaal vinden ze hier hetzelfde: een plek waar ze ertoe doen.
Persoonlijk contact
De sfeer is huiselijk, het contact persoonlijk. Dat maakt het werk voor de bijna twintig vrijwilligers minstens zo waardevol. De dag wordt trouw begonnen met een koffie en het doornemen van het laatste nieuws. “Leuk nieuws”, weet vrijwilliger Sjaak Zwartjens (72). Hij gaat geregeld met een van de gasten wandelen of fietsen op de duofiets. “Vaak maken we een ronde langs kapellen in de buurt, zoals Maashees en Holthees, en fietsen we langs de Maas. Ik probeer het gesprek er altijd in te houden. Het is zeer dankbaar vrijwilligerswerk.”
Diezelfde warme betrokkenheid voel je ook bij vrijwilligster Maria Leijssen (83), al tien jaar lang een bekend gezicht op de dinsdagen. “Ik kan het moeilijk missen. Als de gasten het naar hun zin hebben, heb ik dat ook. Het is zo’n waardevolle daginvulling, zowel voor de gasten als voor mij. Allesbijeen is méér dan een dagbesteding. Het is een plek waar mensen samen koken, eten, lachen, wandelen, schilderen of gewoon even gezellig samen zijn. Dit werk geeft zoveel voldoening. Ik loop hier altijd met een brede lach op mijn gezicht rond.”
En dat gevoel wordt gedeeld bij de gasten, zo blijkt. Ger Gooren (96) komt momenteel twee keer per week. “Maar ik wil eigenlijk een dag meer komen”, zegt de een stuk jonger ogende Vierlingsbeekse met een lach. “Ik ben hier samen met Maria tien jaar geleden begonnen als vrijwilligster, maar kom er nu als gast. Ja, ik ben blij dat Allesbijeen er is, zou het niet willen missen. Thuis ben ik ook maar alleen. Ik ben iemand die niet goed kan stilzitten en was altijd heel actief in de gemeenschap, maar word ook ouder. Ik help onder meer bij de huishouding en het koken. Ja, ik eet hier ook warm, tussen de middag. Dat is lekker, makkelijk en gezellig. Allesbijeen is voor mij heel belangrijk.”
Addy Willems (81) is drie keer in de week te gast bij Allesbijeen. “ Ik kom hier heel graag”, zegt de Maashese. “En wij hebben je hier graag”, zegt begeleidster Mariëlle Zwartjens met een lach. “Want je zorgt altijd voor iedereen.” Addy straalt: “Ja, dat klopt. Het is fijn als je iets voor anderen kunt doen. Ik haal de krant uit de brievenbus, help in de keuken, fiets af en toe met Sjaak een ronde en doe graag leuke dingen, zoals schilderen en diamond painting.” Mariëlle grijnst “Ja, je verrast iedereen geregeld met een cadeautje.”
Niet alleen voor ouderen
Bij Allesbijeen wordt bewust afgestapt van het idee dat dagbesteding alleen voor ouderen is. “Onze jongste gast is net 20, de oudste bijna 100”, vertelt Oscar Kolenberg, die samen met zijn ouders Nico en Marjan en broer Lennart de dagelijkse leiding vormt van welzijnsorganisatie de Ent waar Allesbijeen onder valt. “We bieden maatwerk. Niet alleen zorg en structuur, maar vooral ook gezelligheid en zingeving. In een tijd waarin opname in een verpleeghuis steeds lastiger wordt, is het belangrijk dat mensen zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen. Dat vraagt om betrokkenheid vanuit de gemeenschap. En dat is precies wat we hier doen.”
Allesbijeen draait op- en dankzij de gemeenschap. De verbinding met het dorp is groot. Regelmatig komen schoolkinderen op bezoek, wordt er samengewerkt met verenigingen, of zijn er bijzondere initiatieven met lokale sportclubs. “We zijn nu in gesprek met een voetbalteam”, zegt Oscar met een lach. “Zij willen iets leuks gaan doen met onze gasten, en in ruil wassen wij hun shirts. Dat soort ideeën maken het verschil.”
Tijdens feestdagen is het extra feestelijk. “Met Sinterklaas komt de goedheiligman hier écht op bezoek”, lacht Mariëlle. “Die herkenningsmomenten zijn zó belangrijk voor onze gasten.”
Zorg met aandacht
Allesbijeen werkt met kleine groepen, veel 1-op-1 contact en een persoonlijke aanpak. Gasten worden, indien gewenst, met de eigen bedrijfsauto thuis opgehaald en teruggebracht. Er is warme, gezonde voeding – veelal met groenten uit eigen tuin – en professionele begeleiding. Ook kunnen gasten op locatie terecht voor een fysiotherapeut of tijdelijke ondersteuning. “Zelfredzaamheid vergroten of behouden, sociale contacten opbouwen en plezier maken: dát is wat we willen bieden”, aldus Mariëlle. “En met alles wat we doen, willen we mensen het gevoel geven dat ze ertoe doen. Ons motto is: niets moet, alles mag. Allesbijeen is voor iedereen gewoon een fijne plek om te zijn.”
Toekomst met ruimte voor groei
Hoewel Allesbijeen stevig geworteld is in het dorp, blijft er ruimte voor groei. Er is plek voor nieuwe gasten, en het team staat altijd open voor vrijwilligers of mensen die een activiteit willen verzorgen. Van creatieve workshops tot een wandeling begeleiden: elke bijdrage is welkom. “Allesbijeen is een plek met ruimte, tijd en aandacht voor eenieder”, benadrukt Oscar. “We hopen dat nog veel mensen – jong én oud – de weg naar ons mogen vinden.”
Iedereen is welkom op vrijdag 3 oktober van 15.00 tot 18.00 uur bij Allesbijeen, Kreupelstraat 14 in Vierlingsbeek. Of kom gewoon eens langs tijdens het wekelijkse open huis op dinsdagmiddag van 14.00 tot 16.00 uur.
Meer weten? Bel 06-33135553 of mail allesbijeen@hotmail.com. Of kijk op www.allesbijeen.com of Facebook: www.facebook.com/allesbijeen.


















