De XXXL
De XXXL Foto:
KERMIS BOXMEER

Eén en al adrenaline met de XXXL

Algemeen 185 keer gelezen

BOXMEER | Je gaat zitten, strak en stevig. Dan gaat de beugel naar beneden. ‘Klik!’ Nu zit je echt goed vast en kan de adrenaline stromen. En stromen zal het, want de ‘XXXL’ belooft dé spectaculairste attractie van de Boxmeerse kermis te worden. Deze zogenaamde Inversion is niet voor bangerikken. Eigenaar Ricardo van der Wiel vertelt over dit huzarenstukje der kermisattracties.

Goed vastgesnoerd begint de stoel te bewegen. De grote arm boven je laat de stoeltjes heen en weer schommelen. Maar, ondertussen begint de gondel waarin je zit óók te draaien. Al bewegend kom je steeds iets hoger, tot je ver boven Boxmeer kan kijken. “Ik denk wel dat dit één van de hoogste attracties van dit jaar zal zijn, in Boxmeer.”, zegt Ricardo. Niet gek want de attractie is zo’n 24 meter hoog. Daarnaast is hij ook nog eens 14,4 meter breed en 11 meter diep. Per ronde kunnen er twaalf mensen een adrenalinestoot krijgen, verdeeld over drie gondels van vier stoeltjes. 

Het bewegen gaat een stapje verder en inmiddels draait de grote arm over zijn eigen as. Maar goed dat je stevig vast zit want je gaat nu echt over de kop. Ricardo: “En de stoeltjes gaan dus ook nog eens zelf over de kop. Je wordt dus helemaal door elkaar geschud. Dit is wel echt voor de mensen die op zoek zijn naar een kick, naar adrenaline.” En dat zijn er kennelijk heel wat want inversions zoals deze XXXL zijn gewild in Nederland. Ricardo vertelt dat dit exemplaar uit Australië is gekomen. “Hij is gebouwd door het KMG. Die fabrikant zit gewoon hier in Nederland. Maar, hij is dus vervolgens, in 2009, naar Australië gegaan. Vorig jaar stond ie te koop.” Maar, het kermisseizoen begon al bijna waardoor Ricardo niet meer in de gelegenheid was om naar Australië te vliegen en de attractie met eigen ogen te aanschouwen. “Aan de hand van foto’s en video’s heb ik hem gekocht.”

De adrenaline giert inmiddels door je lijf. De snelheid ligt hoog en doordat je op allerlei manieren over de kop gaat zie je Boxmeer vanuit ooghoeken die je nooit voor mogelijk had gehouden. Je schreeuwt de longen uit je lijf omdat je lichaam denkt hier niet levend uit te komen. Maar, geen zorgen. De XXXL is dan misschien ‘een occasion’, “maar toen ik hem kocht is hij eerst bij fabrikant KMG helemaal nagelopen en gecontroleerd op veiligheid. Hij is helemaal in orde!”

Inmiddels heeft Ricardo al de nodige kermissen verblijd met de XXXL. Maar, voor Boxmeer is het een primeur. Wel stond Ricardo hier al eerder met onder meer de ‘Jumbo’ en de ‘Breakdance’. Dat beviel dus goed, want met deze enorm spannende inversion komt hij graag wéér naar het Weijerplein. De vraag is alleen, nu de attractie inmiddels weer tot stilstand is gekomen en jij dat strakke stoeltje hebt verlaten: kom jij ook weer terug bij Ricardo? Was dit ritje in de XXXL ééns maar nooit meer? Of ben jij zo’n adrenalinejunkie dat je meteen weer gaat zitten, strak en stevig, wachtend tot die beugel naar beneden komt. ‘Klik!’

De XXXL
De XXXL
De XXXL
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant