
De ‘eigenkracht’ van Westerbeek
Algemeen 547 keer gelezen WESTERBEEK – Westerbeek heeft de afgelopen jaren een metamorfose ondergaan die veel verder reikt dan de zichtbare facelift. De middelen voor de bouw en inrichting kwamen dan van elders, het dorp bracht tientallen inwoners op de been die door ‘eigenkracht’ de herinrichting tot een klinkend succes maakten.“Ik denk dat we hier als dorp heel trots op mogen zijn wat er nu staat. Het is een beloning voor al die mensen die er de afgelopen jaren aan getrokken hebben. En dat is een feestje waard”, zegt voorzitter Frans van der Heijden van de dorpscoöperatie Samen1Westerbeek.
Traject
Het proces om het dorp op de schop te nemen werd twaalf jaar geleden ingezet. De 60-jarige Van der Heijden was er vanaf het begin bij betrokken. Er kwam geld van Europa (Leader), waarmee vijf organisaties bijeengebracht werden op het Evenemententerrein. De kerk werd dankzij veel acties van inwoners opgeknapt. Pantein Wonen bouwde een woonzorgcomplex met een ‘Huiskamer’. En dan lag er nog een verlanglijstje van projecten voor vijf locaties, zoals de opknapbeurt van het Peelplein, renovatie van De Schans en een nieuw clubgebouw op het Evenemententerrein. Daar kon werk van gemaakt worden dankzij een grote financiële impuls die in 2007 werd toegekend aan het 600 inwoners tellende dorp via IDOP (Integraal Dorpsontwikkelingsplan), een vitaliseringsplan van de provincie Brabant. Van der Heijden beaamt het direct. “Zonder IDOP was er geen of een veel kleinschaliger reconstructie geweest.”
[image=245786]
De projecten zijn stuk-voor-stuk gerealiseerd met een stevige inbreng van de dorpsbewoners. Maar liefst 140 dorpelingen hebben de handen uit de mouwen gestoken. “Sommigen een paar uur, anderen tientallen uren.” Zelf stak de 60-jarige medewerker van de gevangenis in Roermond veel tijd in de bouwtekeningen en de uitvoering. “De laatste paar jaar heb ik een dubbele baan gehad”, zegt hij lachend. Aanpassingen van het voetbalterrein en het evenemententerrein vormen het sluitstuk. “Het resultaat is mooi, zeker omdat we dingen samen hebben opgepakt. Dat moet de basis zijn om verder te gaan.” Van der Heijden ziet de ‘eigenkracht’ als een erfgoed dat moet worden doorgegeven aan volgende generaties. “Ja”, beaamt de voorzitter, “het vraagt om de inzet van veel vrijwilligers. Dat is duidelijk met een terugtrekkende overheid.”
Of Westerbeek nu af is? “We hebben er twaalf jaar aan getrokken om het op dit niveau te krijgen. Dat willen we natuurlijk vasthouden en doorontwikkelen. Denk aan de woningbouw in het plan D’n Eik 2. En als je praat over leefbaarheid, dan is het nooit af.” Want ook Westerbeek kan de ogen niet sluiten voor de vergrijzing en beslissingen van overheden en organisaties (schaalvergroting). Om hierop te anticiperen heeft de dorpscoöperatie onlangs een dorpsvisie voor 2025 gepresenteerd. “Nee we gaan nu niet stil zitten, want dat is nooit verstandig.” Van der Heijden is overigens niet pessimistisch voor Westerbeek, waarbij hij wel beaamt dat het open blijven van de basisschool en de kerk pijlers zijn voor een vitale kleine kern. “Gebleken is dat de vitaliteit van kleine kernen in Brabant niet terugloopt. En dat wordt toegeschreven aan de IDOP’s en de inzet van de dorpraden.”
Programma
De afsluiting van IDOP wordt op 8 juni gevierd met een dagprogramma met voor elk wat wils. Vanaf 13.00 uur zijn er drie uur lang presentaties van verengingen en plaatselijke ondernemers op IDOP-locaties en voor kinderen is er een heel circuit waar ze hun stempelkaart vol kunnen maken. Een gratis treintje zorgt voor vervoer tussen de locaties.
Een officieel moment is er om 16.30 uur, waarbij onder andere de Brabantse gedeputeerde Brigitte van Haaften het woord zal voeren.
’s Avonds vanaf 20.00 uur is er een vrijwillgersfeest in de grote tent op het Peelplein met optredens van Muziekgroep Westerbeek en de band ‘To the Hilt’.



















