Tonnie Aarts bij de 8 meter hoge boortoren, het pronkstuk van de decorbouwers. Voor het oprichten van de toren bedacht hij een slim takelsysteem.
Tonnie Aarts bij de 8 meter hoge boortoren, het pronkstuk van de decorbouwers. Voor het oprichten van de toren bedacht hij een slim takelsysteem.
VRIJWILLIGER VAN DE WEEK

‘De boortoren bouwen: dat was een geweldige uitdaging’

Human Interest 1.558 keer gelezen

OPLOO | Hij stapte in ‘De schat van d’n Blauwenhoek’ als decorbouwer maar intussen is Tonnie Aarts in het grote theaterproject dat begin september in ‘De Speultuin’ in Oploo werd opgevoerd ook figurant én chauffeur van een oldtimer A-Ford. “Ja, zo ben ik ook tijdens het stuk mooi bezig. Het zijn allemaal rollen zonder tekst en dat is best te doen.”

Agrariër Tonnie Aarts (68) uit Oploo is technisch handig. “Toen Jos Verschuuren van de Regiegroep mij vroeg voor de decorgroep heb ik meteen ‘ja’ gezegd. Zeker toen ik hoorde dat er een boortoren gebouwd moest worden!” Ervaring met decorbouw had Tonnie al opgedaan bij ‘In de schaduw van de romfabriek’, een eerder stuk van Henny Lenkens.
De bouwers vullen elkaar in deskundigheid mooi aan. “Ja, het gaat zo gemakkelijk en het is gezellig.” Een uitdaging vinden ze het ook om de kosten zo laag mogelijk te houden door hergebruik van hout en staal. “En voor de verf hebben we een mooie sponsor gevonden.”

In maart gingen de mannen driftig aan de slag. Ze vonden een geschikt onderstel voor de mobiele boortoren en voor de 8 meter hoge toren vond Tonnie op Marktplaats een TV-mast. Ze reden ervoor naar Werkendam. Twee maanden werkten ze elke woensdag aan hun pronkstuk: Tonnie bedacht een ingenieus takelsysteem; met twee draailieren staat de toren in 2 minuten! Naast boortoren moesten er ook een bar, kerk en molen worden gebouwd. De ombouw van kerk naar molen, door de decormannen zelf uitgevoerd tijdens het spel, kostte het nodige denkwerk. “Dat hebben we opgelost met een soort bouwpakket en draaimechanisme.”

Naast decorbouwer is Tonnie ook figurant. Een van zijn rollen is die van chauffeur van grootgrondbezitter Adam Roelvink. “Zo’n oldtimer rijdt erg stug. Je moet starten met een choke, aanrijden op de koppeling en het stuurt zwaar. Maar het is wel leuk. Ja, ik verheug me er echt op.” Info: www.blauwenhoek.nl. (HL)

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Laatste nieuws

De genomineerden en Young Talents
Genomineerden Ondernemersprijs en Jong Talent Award 2026 bekend; ‘Al 30 jaar diepgeworteld in de regio’ Algemeen 3 uur geleden
Op woensdag werd het nieuwe logo van OKC 't Startblok onthuld. Ook kreeg het schoolplein een nieuwe, door de leerlingen van groep 5 verzonnen, naam.
‘t Startblok in Cuijk wordt OKC ‘t Startblok en krijgt nieuw logo: ‘Meer dan alleen een basisschool’ foto’s 5 uur geleden
Foto vrijwilligers met ballonnen
100e voorzorgcirkel: mijlpaal voor burenhulp en verbondenheid Algemeen 7 uur geleden
Materialen kwetsbare ouderen
Hulpmiddelen voor kwetsbare ouderen dankzij steun van de Vrienden van het Maasziekenhuis Algemeen 9 uur geleden
Oranje kijken op groot scherm in Oeffelt
WK feest organiseren? Gemeente roept op de vergunningsaanvraag op tijd te regelen Algemeen 10 uur geleden
Met ‘LOUIS viert vakantie’ kunnen jonge makers zich uitleven met moderne kunsttechnieken.
Vier vakantie met LOUIS tijdens nieuw zomerprogramma Kunst en cultuur 11 uur geleden

Uit de krant