Afbeelding
RAADSLID AAN HET WOORD

‘Ik houd niet van verkiezingstijd’

Politiek 1.392 keer gelezen

De folders en posters van D66 liggen voor me terwijl ik dit stukje schrijf. Twee verkiezingen binnen vijf maanden tijd… Op 29 oktober mogen we naar de stembus voor de landelijke verkiezingen en vijf maanden later, op 18 maart 2026, voor de gemeenteraad. In deze periode worden verschillen tussen partijen uitvergroot. Iedereen probeert elkaar te overtreffen met advertenties, flyers, berichten op social media en debatten waar vooral mensen op af komen die hun keuze al hebben gemaakt.

Toch is het nodig. Verkiezingstijd is hét moment om te laten zien waar we voor staan. En gelukkig zijn er binnen D66 genoeg mensen die juist wél genieten van deze periode. Landelijk voert Rob Jetten een positieve campagne waarin hij verbinding zoekt – en daar word ik dan weer blij van. En eerlijk is eerlijk: ook al houd ik niet van de drukte eromheen, het is mooi om te zien hoeveel mensen zich inzetten voor hun idealen. Dat geeft hoop en laat zien dat democratie leeft.

Ik vind verkiezingen wél heel belangrijk
Verkiezingen bepalen immers wie ons land en onze gemeente gaan besturen. En gemeenteraadslid zijn – dát vind ik echt leuk. Daar doe ik het voor. De betrokkenheid bij al onze 33 kernen, het meedenken over thema’s die dicht bij mensen staan, zoals leefbaarheid, natuur, woningbouw en lokale voorzieningen. In de gemeenteraad met elkaar in debat gaan, de belangen van onze inwoners bewaken – ook van degenen die zich niet laten horen.

Ik vind het fijn om reacties van mensen te krijgen over wat we als D66 laten zien en horen. Kritisch mag zeker, want dat houdt ons scherp, maar een complimentje op zijn tijd is ook heel motiverend. Soms ontstaat er uit een kort gesprek een goed idee of een nieuw inzicht. Juist dat contact met inwoners maakt dit werk waardevol. Dat geeft mij energie, en daar stop ik al vele jaren met plezier een groot deel van mijn vrije tijd in.

Dus… kom je me tegen in mijn D66-jas tijdens de verkiezingstijd? Loop dan niet in een grote boog om me heen, maar maak even een praatje. Maakt niet uit waarover – een politicus is ook maar een mens.

Mariëlle van Zuilen, D66

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Laatste nieuws

Intersport Superstore Uden gaat verbouwen maar houdt eerst nog een grootschalige 'leegverkoop'.
Leegverkoop bij Intersport Superstore Uden Algemeen 1 uur geleden
Afbeelding
Driekwart eeuw drogisterij OBAT Algemeen 12 uur geleden 30
Koos.
‘Probleempje: vrienden begrijpen niet waar het in het voetbal om gaat’ COLUMN 15 uur geleden
In het Cuijks Archief is tot medio oktober een tentoonstelling over SIOL en JVC Cuijk te zien. (foto: Gerno de Haas)
Tentoonstelling over JVC Cuijk en SIOL in Cuijks Archief: ‘Laat je memorabele gebeurtenissen herbeleven’ Voetbal 17 uur geleden
Door goede samenwerking met diverse oldtimerverenigingen zijn er jaarlijks heel wat oldtimers te bewonderen op Wilbertoord Pakt Uut.
Wilbertoord pakt weer uut; inschrijving geopend Algemeen 19 uur geleden
Rob van Haare (midden), pluimveehouder in Wanroij en Sint Anthonis, lid ZLTO Land van Cuijk en deelnemer Land van Cuijk Boert Bewust
‘Opgeven is geen optie’ BOERENCOLUMN 20 uur geleden 1

Uit de krant