Mogen de KW1C-studenten bij Rolf in de achtertuin barbecueën? Koop een kaartje op 18 maart en je komt er achter.
Mogen de KW1C-studenten bij Rolf in de achtertuin barbecueën? Koop een kaartje op 18 maart en je komt er achter. Foto:

FoodTour Cuijk; over leren, eten en weddenschappen

Event 1.406 keer gelezen

CUIJK | Eten voor eten. Het is niet het officiële thema van de aanstaande FoodTour die studenten van het Koning Willem 1 College organiseren, maar het past wel bij het smakelijke evenement dat plaatsvindt op zondag 26 mei. Immers, voor ieder kaartje dat vanaf maandag 18 maart om 12:00 uur verkocht wordt, gaat één euro naar Voedselbank Land van Cuijk. Maar, er is nóg een ‘eten voor eten’-staartje.

De FoodTour van het KW1C is al jarenlang een doorslaand succes, zowel als evenement als op educatief vlak. Bij binnenkomst krijgen deelnemers één van de drie routekaartjes, dat hen langs een tiental ondernemers uit de regio leidt, met allemaal een smakelijk hapje. Voor de ondernemers biedt dit een prachtige kans om mensen kennis te laten maken met hun bedrijf. Voor de studenten Travel, Leisure & Horeca is het hele organiseren van het evenement een beproefde methode om alle opgedane kennis in de praktijk te brengen én om de praktijk in hun kennisarchief op te slaan. Niet voor niets dat dit dus een onderdeel is van het afstudeerproject.

“Als we dit jaar veertig partners aan ons weten te binden, dan krijgen we een barbecue bij meneer Asbroek in de tuin.”, vertellen Elcke Stoltz en Loes van Haren enthousiast. Samen met de overige elf studenten zijn de dames deze weddenschap met hun docent aangegaan om zo de lat en motivatie hoger te brengen. “De trend is de laatste jaren 30 partners. Wij willen natuurlijk niet achterblijven maar proberen er een schepje bovenop te doen!” Hoewel de FoodTour inmiddels een bekende regel is op de Cuijkse evenementenmenukaart, en veel ondernemers het dus ook een warm hart toe dragen, bleek dit spreekwoordelijke schepje nog knap lastig. “We merken dat horecazaken het niet makkelijk hebben. Een aantal van onze vaste partners is bijvoorbeeld failliet gegaan. Daarnaast kampen veel bedrijven met een personeelstekort.” Om dat op te vangen werken de eerstejaars studenten ook mee. “Dat hebben we nog niet eerder gedaan.”, vertelt docent Rolf Asbroek. “Ook zij kunnen er veel van leren.”

Dutch Cuisine
Ondanks de uitdagingen is die magische ‘40’ al wel in beeld. En net als voorgaande jaren is het aanbod aan partners weer uiterst gevarieerd. Maar, er is een overeenkomst. Rolf: “Als KW1C leiden we onze horecastudenten op volgens het Dutch Cuisine principe en we zullen in onze eigen KW1C-stands ook veel aandacht besteden aan dit gedachtegoed: de bekende 80/20-regel als het gaat om lokale, plantaardige, gezonde en seizoen producten.”

Klinkt dit als iets waar jij bij wil zijn? Ook nieuwsgierig naar of de studenten die barbecue winnen? Zorg dan dat je maandag een kaartje scoort via www.cuijk.nu/foodtour of via Facebook foodtourcuijk.

 

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant