Kandidaten voor Provinciale Staten namens de PvdA ,Lotte Marteau (Limburg) en Jan Daenen (Gelderland) op station Mook-Molenhoek.
Kandidaten voor Provinciale Staten namens de PvdA ,Lotte Marteau (Limburg) en Jan Daenen (Gelderland) op station Mook-Molenhoek. Foto: Jos Gröniger

Jonge politici op bres voor snellere verbetering Maaslijn

Verkeer en vervoer 1.385 keer gelezen

MOOK/MOLENHOEK | De gebruikers van de Maaslijn hebben over het algemeen weinig lovende woorden voor het treinreizen tussen Roermond en Nijmegen. De politieke belofte dat er miljoenen uitgetrokken zouden worden om de lijn te elektrificeren en te verbreden oogstten lof, totdat er een nieuwe complicatie optrad. Hoewel het budget beschikbaar is, duurt het tot medio 2027 voordat het gewraakte spoortraject onder handen genomen wordt. Om hun bezwaren in de Provinciale Staten kracht bij te zetten sprongen de Jonge Socialisten van PvdA uit Limburg, Noord Brabant en Gelderland op de bres. Zij boden passagiers zondag een gratis rit aan met alternatief vervoer, een personenbusje.

Met twee busjes pendelden de jonge politici zondag langs het traject van de Maaslijn. Vanuit Venray reden zij langs alle haltes op de door Arriva bereden spoorlijn. Onderweg pikten zij reizigers op. Tijdens de ritten werden de grieven van de gebruikelijke reizigers op de lijn aangehoord. Ook deelden de kandidaat Statenleden de eigen ervaringen met en op de Maaslijn.
“Ik ben zelf reiziger tussen Cuijk en Nijmegen, maar zodra het weer het toelaat pak ik de fiets, en dat is een échte en pak de snelfietsroute”, zegt de Cuijkse kandidate Laura de Kinkelder. Haar Limburgse collega Lotte de Marteau uit Venray is evenmin te spreken over het vervoer. “De Maaslijn is niet betrouwbaar. Dat ligt enerzijds aan de wispelturigheid van vervoerder Arriva, maar anderzijds is het enkelspoor een boosdoener. Als er iets gebeurt op het spoor, ligt het verkeer urenlang stil.”
De oplossing ligt klaar. Er liggen miljoenen klaar voor de elektrificatie. Het geld wordt niet uitgegeven omdat door de oorlog in Oekraïne de kosten te hoog worden. Maar er is nog iets anders dat meespeelt. “Ja, de aanpak van de Duitse lijn vanaf Arnhem heeft voorrang gekregen. Tegelijkertijd op de Maaslijn werken staat de regering niet toe”, zegt Marteau, die zich daarbij niet neerlegt. “We blijven druk uitoefenen om Den Haag op andere gedachten te brengen. Dit probleem moet snel opgelost worden.”

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant