'Er zijn nogal wat steekhoudende argumenten op te voeren om die doortrekking van de A77 niet te willen.' (foto: Kees de Bruijn)
'Er zijn nogal wat steekhoudende argumenten op te voeren om die doortrekking van de A77 niet te willen.' (foto: Kees de Bruijn)

'Ook goede argumenten om A77 niet door te trekken'

Verkeer en vervoer 81 keer gelezen

LAND VAN CUIJK | Het lijkt wel of de doortrekking van de A77, vanaf Rijkevoort naar Uden, alleen maar voordelen heeft en dat het idee overal positief wordt ontvangen. Ook nu het idee geopperd wordt er een N77 van te maken. Geert Verstegen van de Milieuvereniging Land van Cuijk zet enkele kanttekeningen. "Er zijn nogal wat steekhoudende argumenten op te voeren om die doortrekking van de A77 niet te willen," betoogt hij.

Door Kees de Bruijn

"Ook plan B, een N-weg, is niet goed voor de natuur, niet goed voor het milieu en niet goed voor het Land van Cuijk", stelt Verstegen. "Hemelsbreed zou de nieuwe weg 20 km lang worden en, met alle toeters en bellen erbij, 50 tot 100 m breed. Dus er zou 100 tot 200 bunder grond nodig zijn voor de aanleg. Dat betekent dat goede landbouwgrond opgeofferd moet worden voor verkeer. En dat terwijl er al zo'n grote gronddruk is. En ook hebben we net met z'n allen met veel geld en moeite een robuuste ecologische hoofdstructuur van noord naar zuid aangelegd, met veel natuurwaarden, en nu zou die weer doorsneden gaan worden door een N77. Een absurd idee! Ook economisch gezien zullen de inwoners van het Land van Cuijk weinig profijt van een nieuwe weg hebben."

Niet nog meer fijnstof
Een tweede issue dat Verstegen aansnijdt is de hoeveelheid fijnstof die neerdaalt op de omgeving. "Al dat verkeer veroorzaakt nogal wat fijnstof. Er zijn ernstige vermoedens dat dit de gezondheid van mensen, zeker op langere termijn, nadelig beïnvloed. Daar moeten we niet te licht over denken, zie hiervoor de bestaande fijnstofkaarten. We moeten dit onszelf en onze kinderen niet aandoen."

'Past ook niet'
Ook vindt Verstegen een nieuwe forse weg helemaal niet passen binnen de kernwaarden van het Land van Cuijk. "Het Land van Cuijk moet kiezen. Bij de milieuvereniging kiezen we ook bij dit mobiliteitsvraagstuk voor rust en ruimte, omdat we dat een wezenlijk onderdeel van het DNA van deze regio vinden. Juist rust wordt in de toekomst een schaars goed, dus kostbaar, koester dat dan ook."

Vrachtverkeer moet omrijden
De aanleg van de A73 is begin jaren tachtig de kiem geweest van de oprichting van de milieuvereniging in het Land van Cuijk. "Ook toen kozen we voor een gezonde leefomgeving. Liever hadden we toen een opwaardering van de Middenpeelweg gezien, in plaats van de aanleg van een compleet nieuwe snelweg. En dat geldt nu eigenlijk nog. De grootste probleemveroorzaker, het vrachtverkeer dat via sluiproutes binnendoor vanaf de A50 naar het oosten rijdt, zal bijvoorbeeld via de Middenpeelweg en via Venlo en Nijmegen moeten rijden. Alleen zo worden de dorpen Sint Hubert en Haps ontlast. En ja, dat betekent voor autoverkeer en vervoerders dat er omgereden moet worden en ja, dat kost ze extra tijd. In het oude economische denken zou de doortrekking van de A77 een plaats hebben, maar daar is nu geen plaats meer voor." En verwacht Verstegen dat de doortrekking van de A77 er ooit komt? "Nee. Zeker niet als we goed nadenken over de eindigheid van fossiele brandstoffen en over het moeten oplossen van bestaande klimaatproblemen."

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant