De Maaslijn moet ten zuiden van Vierlingsbeek over een lengte van 2,5 kilometer dubbelspoor krijgen.
De Maaslijn moet ten zuiden van Vierlingsbeek over een lengte van 2,5 kilometer dubbelspoor krijgen. Foto: Martijn Schwillens

Kan ProRail een ‘pittige brief’ verwachten over de Maaslijn? Het hangt af van maandag

Algemeen 1.045 keer gelezen

REGIO | Wethouder Antoinette Maas gaat aanstaande maandag in gesprek met ProRail over de vertragingen op de Maaslijn. Net als de rest van het college van B&W is Maas het zat dat de opknapbeurt van de spoorlijn constant op de lange baan wordt geschoven. Indien de uitkomst van het gesprek niet de gewenste resultaten oplevert dan belooft Maas om ‘in de pen te klimmen’ en een ‘pittige brief te schrijven.’

Volgens Maas is het ‘niet acceptabel’ dat de vernieuwing van de Maaslijn constant naar ‘achter wordt geschoven.’ Als uit het gesprek van maandag blijkt dat de renovatie op zijn plek op de afvinklijst van ProRail blijft staan, dan is het volgens de wethouder prima. Dan komt de vernieuwing van de Maaslijn vanzelf op de agenda, in de nabije toekomst. Maar als het zo zou zijn dat andere projecten steeds weer meer prioriteit krijgen dan het spoor in het Land van Cuijk, dan kan ProRail haar brievenbus beter maar met argusogen in de gaten gaan houden.

Het is van groots belang dat de spoorlijn snel wordt geüpgraded, vindt wethouder Maas. “Elektrificatie is harder nodig dan ooit. Het haalt het verkeer van de weg af.” Gevolg hiervan is minder files en opstoppingen en een drastische daling van de hoeveelheid stikstof en fijnstof in de lucht. “We moeten dus juist stappen zetten en het niet constant naar achter schuiven.”

Veel te doen
De laatste paar weken is er weer veel te doen om de treinverbinding tussen Nijmegen en Roermond. Vorige week sprong de provincie Limburg nog op de bres wegens opnieuw haperingen in de renovatie, te wijten aan een gebrek aan kwartsloze ballaststenen. Die zijn nodig vanwege het verbod van de Arbeidsinspectie op het gebruik van de kankerverwekkende kwartsstofstenen tussen het spoor. Het college van Gedeputeerde Staten van provincie Limburg schreef zodoende aan Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Vivianne Heijnen: “Het is voor ons college onbegrijpelijk hoe een kwestie die al meerdere jaren speelt (het gebruik van kwartsstof, red.), plots tot een majeur risico uitgroeit voor vele belangrijke projecten in Nederland waaronder de Maaslijn.” ProRail wil de beperkte hoeveelheid kwartsloze ballaststenen gebruiken voor onderhoud, niet voor vernieuwing.

Ook meerdere politici hebben zich onlangs druk gemaakt om de Maaslijn. Zo hield PvdA eind februari een ludieke actie waarbij de reizigers per busje naar hun bestemming brachten. De Maaslijn is niet betrouwbaar. Dat ligt enerzijds aan de wispelturigheid van vervoerder Arriva, maar anderzijds is het enkelspoor een boosdoener. Als er iets gebeurt op het spoor, ligt het verkeer urenlang stil,” meldden de jonge socialisten destijds. “We blijven druk uitoefenen om Den Haag op andere gedachten te brengen. Dit probleem moet snel opgelost worden.”

Het CDA greep een bezoekje van staatssecretaris Heijnen, ook eind februari, aan om haar een manifest over de gewraakte spoorlijn te overhandigen. Haar reactie was dat ze er “alles aan te doen om dit langslepende project alsnog uitgevoerd te krijgen.”

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant